صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۴۸۳۱۰

نگاه‌های مثبت و همکاری آینده‌ساز 

پایگاه بصیرت / دکتر رضایی
در سفر سه روزه امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیئتی سیاسی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات چهار کشور حوزه جنوبی خلیج‌فارس به قطر، عمان، کویت و امارات عربی متحده داشت، اهداف، برنامه‌ها و دستاوردهایی داشت که به مهم‌ترین آنها در این نوشتار اشاره خواهد شد. هدف از این سفر پیگیری و گزارش درباره تحولات منطقه و دنیا، بررسی و هم‌فکری در زمینه مسائل منطقه‌ای و جهانی، مانند یمن، سودان، اوکراین و افغانستان، رسیدگی به مشکلات ایرانیان مقیم چهار کشور و پیگیری مطالبات و منافع ملی ملت ایران به ویژه در حوزه اقتصادی بود.
در ابتدای این سفر که با دیدار وزیر خارجه و نخست‌وزیر قطر، «شیخ تمیم‌بن‌حمد آل‌ثانی» شکل گرفت، اراده دو کشور برای پیشبرد روابط بسیار جدی است. در یک مورد، در زمینه مسائل اقتصادی و فرهنگی بحث احداث تونل بین دوحه و یکی از مناطق بوشهر به صورت جدی بررسی شد که در آینده نه چندان دور خبرهای خوبی در این باره به گوش خواهد رسید. قرار شد گفت‌وگوهای دوجانبه بین ایران و قطر در کیش پیگیری شود.
آقای امیر عبداللهیان در عمان با وزیرخارجه عمان «بدربن‌حمد البوسعیدی» و وزیر مکتبی عمان «سلطان‌بن محمدالنعمانی» ملاقات کرد. در این سفر با توجه به روابط خوب ایران و عمان تبادلات و توافقات سازنده‌ای مطرح و بررسی شد و تأکید شد این توافقات اجرایی شود. در روز دوم وزیر خارجه کشورمان با مذاکره‌کننده ارشد دولت نجات ملی یمن، «محمد عبدالسلام» نشستی درباره آخرین تحولات یمن داشتند.
وزیرخارجه کشورمان در ادامه سفر خود راهی کویت شد و با نخست‌وزیر کویت «احمد نواف الاحمد الصباح» و وزیر خارجه این کشور «شیخ سالم عبدالله الصباح» ملاقات کرد. در این دیدار  طرفین برای برداشتن موانع و تقویت همکاری‌های اعلام آمادگی کردند.
پایان این سفر سه روزه با ورود به کشور امارات متحده عربی و دیدار با رئیس دولت امارات «شیخ محمدبن‌زاید» و وزیر خارجه امارات «عبدالله‌بن‌زاید» همراه بود. در امارات روابط به خوبی پیش رفت؛ به گونه‌ای که شیخ محمدبن‌زاید پیشنهاد کرد حجم روابط تجاری بین دو کشور که امروز در مرز 29 میلیارد دلار است به صد میلیارد دلار برسد. همکاری‌های دیگری هم در زمینه هسته‌ای و فرهنگی و امنیت خلیح‌فارس صورت گرفت تا مانع حضور بیگانگان در این منطقه باشد. 
نگاه کشورهای خلیج‌فارس به ایران بسیار مثبت و آینده‌ساز است. مجمع همکاری‌ها و گفت‌وگوها بین هشت کشور حوزه خلیج‌فارس یکی از پیشنهادهای ایران بود که مورد استقبال کشورهای حاشیه خلیج‌فارس (عراق، کویت، بحرین، عربستان، قطر، امارات و یمن) قرار گرفت. طبیعتاً همکاری این کشورها برای اقتصاد امنیت و ممانعت از حضور بیگانگان در این منطقه بسیار مفید خواهد بود و به زودی مردم ایران شاهد پیشرفت روابط و همکاری‌ها بین این کشورها خواهند بود. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات